4 Oct 2013

Mer smidig? -del 3: Tillit og ledelse

Alle team og bedrifter har rammer å forholde seg til. Vi begynner nå å vite mye om smidig, lean og ikke mist scrum -men noen lever med rammer som gjør det vanskelig å få ut de effektene som er mulige. Her tenker jeg å skrive om ett aspekt som er helt vesentlig i smidig, og som alle, uansett ståsted, erfaring med smidig eller hvilke rammer som gjelder, vil ha mye å hente på å jobbe med!

Temaet er Tillit og ledelse


Tillit kan man som kjent ikke kreve, det er noe en får. Spørsmålet blir hvordan. I prosjekthverdagen tenker jeg at det to helt grunnleggende ting som gjelder for å få tillit i organisasjonen, det er leveranser og kommunikasjon.

Hva kan du gjøre for å levere hyppigere og mer synlig? (se her for eget innlegg om temaet)

Hva kan du gjøre for å bli bedre på kommunikasjon? Hva er viktig for dine stakeholdere? Kan de inviteres på review? Kan du sende ut en kort oppsummering på mail? kan du oppsøke kaffemaskinen der de er? kan du ringe dem? har du prøvd video? Vet du hva de er opptatt av? er du god nok på å få frem poengene kort og konsist, og ikke minst fengende?

Tillit på prosjektnivå:
Min erfaring er at når prosjektet klarer å levere verdi hyppig, og kommunisere godt, da får man tillit og ikke minst handlingsrom til å gjøre skritt i riktig retning som igjen gjør en bedre i stand til å levere bedre og så har man en super spiral gående! Det er lettere å få aksept for å ha et tydelig fokus og scope når omgivelsene føler trygghet på at dette er noe som blir levert.

Tillit på individnivå:
Dette er relevant også på individnivå: en ting er å være god, en annen viktig ting er faktisk å jobbe hardt. Snakker ikke om å være på kontoret sent og tidlig og slite seg helt ut, men snakker heller ikke om å komme sent, gå tidlig og ta halve fredagen fri. Trening (holde seg up to date og øve), hygienefaktorer (at man tar seg av koden), og innsats (tiden som legges ned) skiller de som er medium til de som er virkelig gode (og som holder seg gode). En forutsetning for et high performing team er når hver enkelt er seg bevisst dette og sin påvirkning på de andre.

Tillit i et prosjekt er altså både mellom prosjektdeltakere og ledelse, mellom prosjektmedlemmene og mellom prosjektet og organisasjonen. Og dette må fungere på kryss og tvers :)


Hva med ledelse i prosjektet?

  • Empowerment av teamet, det er teamet som bestemmer
    • hva som skal være med i sprinten, 
    • hvilke team som jobber med hvilke oppgaver, 
    • hvordan oppgavene skal gjøres, 
    • tidsplaner som er realistiske og som teamet kan tro på
    • det brukes ikke estimering for å holde enkelpersoner/team "accountable"  (estimering: kun som verktøy for kommunikasjon, synlighet, risikohåndtering og prioriteringer)
  • Ta med teamet på reisen for å forstå visjon, hensikt, rammer og mål for prosjektet
    • alle får et ektefølt personlig eierskap
  •  Vær en spydspiss for kommunikasjon innad i teamet og utover til eksterne
  • Reflekter over tillit på en jevnlig basis, hvor fungerer det bra, hvor må det jobbes med? (f.eks tillit mellom enkeltpersoner i teamet, dette må også håndteres)



 Tillit: et spennende teama; og som med mye annet begynner det med leveranser og refleksjon :)



No comments:

Post a Comment