15 Sept 2013

Motivasjon – en enorm kraft!

Jeg -som de fleste av oss, bruker det meste av min våkne tid på jobben. Det er så utrolig viktig å ha en jobb hvor jeg kan gi av meg selv og som gir energi.


Fotograf: Gabriel Pollard


Det er så deilig å gjøre en god jobb! Noe av det som interesserer meg mest her i verden er også hva som nettopp gjør oss motiverte, og da tenker jeg på alle rundt oss. Jeg får som mor se den ufiltrerte, rå og brutale sannheten om hva småtrollene har lyst til og ikke. På jobben er det mer tilslørt av sosiale normer.

Et topp motivert team har det ikke bare gøy, forutsetningene ligger også da mye bedre til rette for å levere fantastiske resultater! Dette tjener alle på, både økonomisk/bedriften og når det gjelder arbeidsmiljø/individet. -Så dette er noe som alle vil ha!! Heldigvis er det også noe alle kan få til! 
Fordi: Motivasjon er ikke noe mysterium:



Bildet er lånt av tlth.se

Det er flere gode stemmer innenfor dette feltet som både fungerer utmerket i praksis og som er forskningsbaserte. Jeg tenker på to som sier mye av det samme: Herzberg  og Daniel Pink.


Herzbergs berømte teori om hygienefaktorer og vekstfaktorer går i korthet ut på at det er en del hygienefaktorer som vil gjøre folk demotiverte dersom de ikke er tilstede eller ikke er tilstrekkelige. Eksempler på hygienefaktorer er lønn, forhold mellom medarbeider og leder, firmabil, status, fysisk arbeidsmiljø. Får du ikke en rettferdig lønn, er sjansen stor for at du blir misfornøyd. Samtidig er det viktigste poenget med hygienefaktorer at folk ikke blir mer motiverte dersom man legger til mer av dem. Mer lønn er derfor ikke det samme som mer motivasjon (hvis lønnen i utgangspunktet er fair). Så hvis det ikke gjelder å pøse på med mer av hygienefaktorene, hva skal vi gjøre da? Svaret ligger i det Hertzberg kaller vekstfaktorer.


Vekstfaktorene ligger på motsatt side av skalaen i forhold til hygienefaktorer. Dette er de virkelige driverne når det gjelder motivasjon, å kjenne entusiasme og energi rundt det man jobber med: utvikling, arbeidet i seg selv, å oppnå resultater, ansvar.

Daniel Pink har skrevet boka «Drive», og det er flere flotte videoer som oppsummerer boka. Se her  og her. Dan Pink snakker om tre faktorer for motivasjon:




Autonomy: å være med og bestemme
 
Autonomy går nettopp ut på å enable hele organisasjonen, og at ikke enkelte ledere tar alle beslutninger. Det er det motsatte av micro-management, og det er det eneste som skalerer. Med Autonomy menes at medarbeiderne både er med på å påvirke hva som skal gjøres, dvs små og store beslutninger som tas på det lavest mulige nivået i organisasjonen, i tillegg til være med å bestemme  måten vi jobber på. I Skandinavia har vi en lang og flott tradisjon for dette, som vi med rette kan være stolt av!

En metafor for å beskrive dette er et hullet og drillen: Som leder er det viktige å beskrive det vi ønsker å oppnå, et reelt behov en kunde har: for eksempel et hull, og ikke hvordan hullet skal lages: for eksempel ved hjelp av en drill.

Bildet er lånt av www.headfi.org
Bildet er lånt fra: http://commons.wikimedia.org
og fotografen er 
Luigi Zanasi



    Mastery: mulighet til å bli bedre innenfor noe som betyr noe for en selv

Dette passer veldig bra inn i dagens samfunn, som kjennetegnes av en rivende utvikling. Hvor er vi om 50 år? Hva er viktig om 5? Hele adapsjonskurven blir kortere og kortere, noe som betyr at kontinuerlig forbedring og forandring er en forutsetning for suksess. Å lære noe nytt er like viktig for bedriften som helhet som for enkeltmennesket. Å være sulten på ny kunnskap ligger grunnleggende i alle mennesker, og det er viktig å spørre seg selv: hva skal til for å blåse på disse glørne? Hva kan jeg gjøre selv som medarbeider, og hvordan kan jeg som leder legge forholdene til rette?  

Fotograf: Michele Campeotto



     Purpose: være en del av noe større enn seg selv

Sist men ikke minst: Purpose. Det mest motiverende jeg og andre medarbeidere kan jobbe med er nettopp å levere noe som er en del av en større helhet. Selvsagt er ikke alle oppgaver i seg selv like morsomme, men dersom alle i bedriften har et eierskap til visjonen og det sitter i ryggmargen hvor vi skal, så er det utrolig motiverende å være med å bidra til at vi går nettopp i denne retningen!
 
Bildet er lånt fra Wikimedia commons


Soria Moria-bildet gir meg assosiasjoner til å kjenne visjonen, og å finne veien dit. Dette bildet viser  jeg ofte når jeg jobber med teamet for å avgrense et prosjekt og få en skikkelig god felles forståelse av hva visjonen betyr for oss: hva er vår purpose. 

Denne prosessen er spennende, givende, og ikke minst en forutsetning for et high performing team. De små og store beslutningene alle i teamet gjør basert på denne forståelsen er utrolig kraftfull. Jeg ser på felles eierskap av visjonen som den viktigste forutsetningen for både et high performing team og arbeidsglede!




2 comments:

  1. Dette er et utrolig spennende tema, Eira! Og ikke minst mye vanskeligere å få til enn man først skulle tro. Spesielt er det å virkelig føle eierskap til det man leverer i arbeidslivet ikke trivielt å få på plass.

    I svært mange selskaper, og ikke minst i de store, er utvikler og de som faktisk gjør jobben med å lage et produkt, langt borte fra selve kunden. Og selv om man til tider kan få et navn på en kunde, en historie om hva de trenger og hvorfor, kjenner svært få til hva kunden *egentlig* ønsker seg. Hvorfor vil de ha et hull i veggen? Hva gjør de i dag, uten dette hullet? Det å kjenne sin egen kunde nesten like godt som man kjenner seg selv og sine egne behov, er svært skjeldent. Men det er i den retningen vi må gå, mener jeg, dersom man virkelig skal få ordentlig eierskap til det man leverer, og ta gode avgjørelser på hva som er viktig i MVP og hva som kan vente.

    ReplyDelete
  2. Enig! og spesielt i større selskaper hvor man ønsker å henvende seg til flere ulike kundesegmenter. Da gjelder det å være tydelig på hvem gjør hva for hvem. Både bruk av personas og en tydelig strategi er gode hjelpemidler. Og så er det ut av huset opplevelsen: se hva kunder eller potensielle kunder sier -og ikke minst gjør.

    ReplyDelete